Ahad, April 06, 2008

PASCA-PRU12: KUNCI MULUT - BANYAKKAN KERJA!

Assalamualaikum,


"Dashyat betul orang China nih berniaga ya, Dr," sembang saya di celah-celah manusia yang berpusu-pusu, macam semut sahaja layaknya di Paddy's Market, di tengah-tengah George Street di Metropolis Sydney.

Siang tadi, setelah menghantar pulang "orang besar" yang tamat tempoh perkhidmatannya di Airport Sdyney, dan juga pencen, kami langsung ke Paddy's Market - sebuah pasar besar, seperti juga Petaling Street kalau di Malaysia. Barang dan orang hampir punya persamaan - barangnya banyak yang dari China, dan orang yang meniaga pun bangsa China!

Hajat hati, mahu beli sedikit barang cenderahati, kata Dr, untuk dibawa pulang ke Malaysia ketika pulang bercuti minggu depan. Kami yang lain, ikut membeli buah-buah yang murah betul di sini. Aha, kalau anda datang ke Sydney mesti wajib ke sini, ya!

"Orang-orang China, bahkan apa-apa bangsa pun, kalau banyak usaha, sungguh-sungguh, tak ke mana, mesti berjaya!" balas Dr yang masih menghulu-hilirkan anak matanya, memerhatikan sayur dan buah yang harganya memang murah kalau mahu dibandingkan dengan harga di tempat kami di Canberra.


"Orang Melayu pun boleh bagus berniaga, Dr?" tukas saya, sekadar merancakkan sembang, tambah saya sekadar menambahkan hangat-hangat pada suhu yang semakin mendingin kerana benua Australia yang memasuki fasa-fasa musim sejuknya, malam-malam menjelang ke pagi yang suhunya sudah mulai turun ke angka-angka 3 darjah, dan mungkin sedikit hari lagi akan turun ke angka 0, malahan lebih rendah dari itu.

"Bolehhh! Banyak kerja, banyak fikir, kurangkan cakap, InsyaAllah!" Ada senyum, ada makna yang mendalam oleh Dr. muda, Dr yang bukan pandai merawat, tetapi Dr. dek kerana mengaji tinggi.

Sesampainya di rumah, setelah 3 jam perjalanan balik antara Sdyney dan Canberra, saya belek-belek internet - meneropong atmosfera politik tanahair, sambil-sambil membuat ramalan cuaca politik esok hari, samada mungkin sinar bercahaya megah, atau wajah berkabus suram.


Ironisnya, sama seperti bangsa China yang meniaga, bukan setakat meniaga di pasar Paddy's Market di Sydney sahaja, malahan meniaga di mana-mana pun, "banyak kerja, banyak usaha, kurangkan bercakap!"

Nah, sepatutnya MP-MP Malaysia, samada yang baru atau yang lama, samada dari BN ataupun PR, semangat dan tekad, seperti juga peniaga-peniaga China di Paddy's Market wajar diambil jadi contoh - kuncikan sedikit mulut, ringankan sedikit tulang, bekerja untuk rakyat!

Para MP sekalian,

Masa untuk berkempen, buka mulut luas-luas, bercerita dengan rakyat apa yang anda MAHU buat sudah selesai. Sekarang masa untuk anda ringankan tulang cukup-cukup. Rakyat MAHU lihat apa yang anda MAHU buat.

Kurangkan cakap-cakap yang tak sepatutnya - "kami lebih layak menjadi teraju pakatan", "kepimpinan lama harus berundur untuk kami naik memimpin" pada saya, adalah nada-nada dan cakap-cakap politik zaman lama, zaman yang dikatakan orang, letak calon kayu pun boleh menang. Zaman itu sudah berlalu, sudah lapuk!

Zaman sekarang, rakyat mahu lihat, tak kira siapa pun anda, BN kah, PR kah, siapa yang boleh menawarkan rakyat sesuatu yang lebih, maka dialah pilihan rakyat. Zaman sekarang, rakyat mahu lihat apa yang boleh dijelmakan di depan mata, setelah beberapa ketika sedikit terkecewa.


Dan inilah pun cabaran yang ada di depan para MP. Cabaran bagaimana menukar cakap-cakap kepada kota-kota; kota adil, kota makmur, kota sejahtera yang sentiasa menjadi mimpi-mimpi para marhaen, samada tidur di siang hari, apatah lagi malam-malamnya yang dingin.

Saya cukup meyakini akan idea-idea para MP, cuma cabarannya adalah bagaimana menyalurkan idea yang bagus-bagus itu lebih banyak kepada tangan yang bekerja, berbanding kepada mulut yang bercakap, cakap-cakap seperti "kami lebih berhak jadi ketua," sebagai contohnya.

Saya taklah berkata: cakap itu tak penting. Ya, saya tahu, cakap juga penting, tetapi lebih penting adalah kerja. Kerana sekarang masa rakyat yang memilih anda sedang memberi markah kepada anda, para MP. Jangan sampai rakyat berkata begini: "ah, wakil rakyat nih macam yang lama, cakap lebih, kerja kurang!" Maka, barang harus diingat, akan ada PRU13, 14 dan seterusnya, selagimana Malaysia meneruskan dasar demokrasi, dan tentu sahaja rakyat akan memangkah yang sebaliknya jika para MP sekarang lebih banyak bercakap berbanding bekerja. Nah, inilah cabarannya!

Pelawaan, atau boleh sahaja disebut juga sebagai cabaran oleh MB Kelantan kepada Tuan MP Karpal Singh boleh diangkat sebagai contoh yang baik, yang harus diteladani : "Datanglah ke Kelantan, tanya dengan rakyat Kelantan!" Itu cara MP yang "jantan" pada saya, tak bercakap banyak, datang, tanya dan lihat dengan mata sendiri.

Betapa sirah pun dengan tajuk sama - yang memeluk Islam dengan Nabi saw adalah lebih ramainya memeluk Islam kerna tertariknya mereka dengan akhlak Nabi, cara tadbir urus Nabi. Akhlak Nabi itu adalah realiti, sesuatu yang boleh dilihat dengan mata hidup oleh non-muslim yang kemudiannya menjadi magnet untuk mereka memeluk Islam.

Dan itulah yang saya cabarkan kepada para MP - kurangkan bercakap yang remeh-temeh, bekerja dengan lebih banyak untuk kebahagiaan rakyat, sebagaimana manifesto anda, dan sebagaimana ditunjukkan sirah junjungan saw, dan seperti juga para peniaga China di Paddy's Market Sdyney - buat kerja betul, betul-betul dan hujungnya kejayaan.

1 ulasan:

Put berkata...

salam,
saya setuju. tapi, rakyat pun mempunyai idea yang sama. maksud saya, rakyat juga memilih pemimpin bedasarkan mereka yang pandai bercakap bukannya bedasarkan hasil kerja orang tersebut. that's how the world define politics, isn't it? susah nak buat revolution untuk mengubah pemikiran rakyat. apa yang kita boleh tunggu is supaya lebih ramai orang yang boleh bercakap and at the same time boleh buat kerja. just a one cent from me.