Isnin, Mac 17, 2008

DAN PERTAPAAN ITUPUN TAMATLAH!

Assalamualaikum,

"Oh Tuhan!" Sesungguhnya hampir-hampir tiga bulan saya langsung tidak men"tadbir" BandarSepi; samada mengirimkan entri-entri terbaru mahupun menjawab ikut kotak-kotak menjerit di sisi kanan blog saya. Sepi sungguh BandarSepi!

Saya tak tahu kenapa, dan juga mengapa? Idea saya jenuh, sebetulnya. Kala datangnya tahun baru, samada tahun baru kalendar lunar, mahupun kalendar Hijrah, ketika Februari mengambang dengan cinta-cinta Valentino, mahupun pada kehangatan PRU12 yang mengejutkan. Semuanya ada sahaja yang saya terfikir untuk berkata, berkongsi rasa.

Tetapi, begitulah, apa nak dikata?

Bukan itu sahaja, sepanjang-panjang tempoh "pertapaan" saya tak berkarya langsung; novel kedua yang terbengkalai, biarpun Tuan Fauzul Pengurus PTS Millenia tak putus-putus meniupkan api perjuangan, cerpen yang tak terberhasil meskipun satu, hatta apa-apa penulisan sekalipun. Kalau ada pun, sekadar pembacaan yang biasa-biasa sekadar memastikan saya ini hidup, bukan mati.

Oh Tuhan!

Sejak akhir Disember hingga hari ini, ibaratnya saya terempang - punya idea, tetapi idea itu terkepung, terempang, tak terkeluar dalam bentuk tulisan. Sungguh! Itulah yang saya rasa. Saya mahu bercerita dengan kalian, tentang keluarga saya, anak saya Ilham yang sudah setahun dan beberapa minggu, misalnya, bercerita tentang cuti-cuti Australia saya ke Melbourne, hingga ke kota lama Ballarat, misalnya, ah, pokoknya banyak benar yang mahu diomel-omel bersama kalian. Tetapi, begitulah tangan saya kaku, nafsu saya terberhenti pada saat di hadapan komputer.

Kenapa, ya?


Saya harap, doa, iltizam sungguh-sungguh, saya mahu terus menulis. Saya mahu setiap langkah dan derap kaki saya di bumi Australia ini dikongsi bersama, paling tidak untuk saya baca pada hari-hari depan saya. Manis, bukan?

ii

17 Mac 2006 - 17 Mac 2008. Mungkin kebetulan, saya menulis kembali pada tarikh keramat ini. Sungguh, sesuatu yang tak terrancang!

Ini tarikh perkahwinan saya, sebetulnya. Ah, sepanjang-panjang jejak dua tahun yang terdahulu banyak benar yang boleh saya pelajari, yang mahu saya pelajari, dan yang mesti saya pelajari. Semuanya untuk menjadikan saya yang lebih baik, lebih baik sebagai seorang manusia yang namanya Izuddin, yang lebih baik sebagai seorang suami kepada seorang wanita bernama Amalia, dan tentunya lebih baik sebagai seorang ayah kepada seorang anak kecil, Muhammad Ilham.



Tiada ulasan: