Selasa, Disember 18, 2007

SIBUK BERAYA?

Assalamualaikum,


"Maaf, saya tak sempat nak siapkan benda nih, saya sibuk!"

Saya benci dengan jawapan-jawapan yang sebegini, sebetulnya. Pada saya, bukan masalah tidak ada masa, mustahil! Awak kata awak tiada masa, soalnya, kenapa orang lain ada masa? Saya tak fikir antara dua orang hamba, Tuhan membeza-bezakannya dalam soal penganugerahan masa. Pokoknya - tidak pandai mengurus masa!

Ironinya - saya baru sahaja menerima tugasan baru dari "boss kecil" saya, baru sebentar tadi. Yang aneh dan membuatkan hati saya sedikit menggelegak ialah tugasan itu diberikan oleh "boss kecil" saya setelah orang yang sepatutnya membuat kerja itu tak membuatnya. Dan alasannya - tak ada masa!

Geram betul!

Tidak, saya tak kisah pun untuk membuat kerja yang diminta oleh "boss kecil" saya itu. Selama ini pun kerja saya memang banyak, saya suka lebih banyak kerja dari duduk melunggu dan goyang kaki kerana tiada kerja, malahannya.

Apa yang membuatkan saya tersentuh punat ke"panas" an itu ialah cara penyelesaian "boss kecil" saya. Saya boleh menyudahkan tugasan tersebut, dengan senang hati, malahan. Tetapi, cara penyelesaian yang begitu - kalau seorang tak boleh buat atas alasan masa, minta orang lain sudahkan. Tak betul! Itu ibarat tamsilnya, kita hanya memberi ikan pada orang yang tak selesai kerja. Sampai bila? Sepatutnya seorang ketua memberi pancing, bukannya ikan!

Ya, apapun saya senang bekerja di pejabat Kedutaan ini. Banyak kerja? Aduh, Tuhan. Selama ini sangka saya - "kerja pejabat kerajaan ini goyang kaki." Dan itu antara sebab saya tak berminat dengan kerja kerajaan - goyang kaki (maaf, ini persepsi lama saya!)

Tetapi yang berlaku sebaliknya! Saya di Kedutaan Malaysia Canberra ini - kiri, kanan, depan, belakang - tetapi saya gembira! Dan, semakin banyak yang kita buat, semakin banyak yang kita boleh belajar (termasuk belajar dari kesilapan, malahan!)

Dan saya rasa ini bekalan wajar untuk saya yang punya cita-cita untuk bekerja sendiri bila kembali ke Malaysia nanti, ya, setelah 3 atau 4 tahun pengajian isteri saya di sini.

ii

Tanpa sedar, esok sudah datangnya 10 Zulhijjah, Eidul Adha. Ah, terbayang segalanya - meski debu waktu telah membalut kenangan-kenangan itu - saya demam ketika di Arafah, kerana makan maggi (sebetulnya kuasa Allah!), saya cirit-birit dalam bas antara Arafah dan Muzdalifah, bersesak ketika melontar jamrah, dan saya hanya kebah sedikit dari demam saya pada hari melontar kedua, atau terakhir, dan persahabatan dengan sahabat-sahabat PMRAM adalah satu persahabatan yang kekal indah (bagaimana dengan Poksu Li, Mantan Timbalan Presiden PMRAM, Ust Anhar, ah, ramai lagi sahabat-sahabat Malaysia Mesir yang menjadi akrab di tanah Haram itu, rindu pada ukhuwah yang tertunas, tak mungkin terkuncup!)

Sudah - tinggalkan kenangan itu tersisip antara ruang ingat!

Di Canberra, saya baru sahaja terima panggilan dari isteri,

"Kak Ana tanya, bolehkah jadi imam malam nanti, dan takbir sekali, di rumahnya?"

Saya berfikir, sejenak, "InsyaAllah, apa salahnya!"

Saya bukan selayaknya, tetapi sudah tiada yang lain, maka saya terpaksa tampil untuk menyudahkan mana yang tertinggal.

Dan lagi, saya kecut perut juga menanti jamuan open house Kedutaan tengahari esok;

"Dato' (Pesuruhjaya Tinggi) minta you bersedia hari raya nanti, bagi tazkirah sedikit. You bersedialah, I pun tak tahu Dato' nih serius ataupun main-main." Itu pesan "boss besar" saya. Aduh, Tuhan!

Ya, saya sedar - kehidupan di luar negara kadang-kadang menuntun saya untuk menjadi lebih beragama, sebab tiada orang lain yang mahu ke hadapan untuk membawa agama. Kalau kita tak buat, maka tak ada orang buat. Daripada tak buat dan tiada langsung, biarlah ada, walaupun tak sebegitu baik sebagaimana diharapkan, itu prinsip saya!


Ah, selamat hari raya AidilAdha, dari saya sekeluarga dari bumi permai Canberra. Berkorban dan terkorban, biarlah atas nama agama, mudahan natijah kebaikan adalah untuk kita pada hari yang kekal panjang tanpa hujung, hari akhirat.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

A'kum. sebenarnya saya tengah mencari orang-orang malaysia di canberra. kebetulan terjumpa dgn blog saudara. insyaallah , suami saya akan melanjutkan pelajaran di ANU. boleh tak saudara emailkan email saudara kepada saya, sebab saya tak jumpa diblog ini. saya dan suami ingin mengetahui lebih lanjut mengenai kehidupan di canberra. terima kasih. linda, email saya: nicky_oon@yahoo.com